Lite planer inför läsåret 2017

Relaterad bild
Bild lånad här.

Förra året hade Lyrans Noblesser en tematrio vid den här tiden som handlade om läsplaner för 2016, så här skrev jag då.

  • Jag vill delta i Boktolvan och sitter som bäst och filar på den. Har förstått att det är bra med mer än tolv alternativ. Vad har ni rutinerade deltagare mer för tips?
  • Dessutom vill jag börja lyssna på ljudböcker. Fattar inte varför det känns så bökigt, men av någon anledning kommer jag inte igång. Några tips?
  • Och sist men inte minst fortsätta läsa massor för barnen, och få den minsta lika glad i läsningen som den stora!

Två av tre lyckades jag med. Jag har lyssnat på en hel del ljudböcker och verkligen börjat uppskatta det. Och som jag läst för barnen och till min stora förtjusning verkar den minsta tycka om det. Däremot har Boktolvan gått käpprätt åt skogen. Fyra lästa av tolv, inget vidare. Men det är nog inte en utmaning för mig helt enkelt. Det passar mig bättre med utmaningar där en kan välja mer fritt. Och trots mitt dåliga resultat på Boktolvan så har minst två tredjedelar av böckerna jag läst i år har varit av för mig nya författare.

Så planer för nästa år då. Svårt, men dessa tre punkter ska jag tänka lite extra på.

  • Jag vill låna mer böcker på biblioteket. Älskar bibliotek, världens bästa grej. Jag hoppas att minst 40% av de böcker jag läst nästa år är från biblioteket.
  • Läsa böcker från fler länder. Deltog under 2016 i en utmaning med det som syfte, men lyckades inte särskilt väl. Det är så klart inget måste att läsa böcker från olika delar av världen, det finns mer än nog med bra litteratur ändå, men jag vill bredda mitt läsande och det är ett utmärkt sätt att lära mer och bredda sina perspektiv.
  • Fortsätta läsa med barnen!!

Så det var mina planer. Vad har du för planer? Eller struntar du i alla planer och tar det som det kommer?

11 reaktioner på ”Lite planer inför läsåret 2017

  1. Ibland räcker det att läsa en bok på ett år. I år läste jag tre. Jag började med Gunnar Olssons Abysmal. En jättebibel om vad det innebär att förstå och vad det inneburit – allt i den västerländska kulturen. En bok som det lönade sig att äga och att skriva full i marginalen med frågor och associationer – för att förstå. Härligt! De två andra var Clarissa Pinkola Estès Kvinnor som slår följe med vargar och When Nietzsche Wept av Irvin D. Yalom. Båda hjälpte mig på väg att förstå – vem jag är och vem jag kan bli.

    Gilla

    • Känner som du, jag läser nya författare ändå. Jag skulle snarare behöva en boktolva med författare jag vill läsa mer av, för det är jag riktigt dålig på, att gå tillbaka till gamla favoriter.

      Gilla

      • Ja det skulle nästan passa mig bättre också. Kom att tänka på att Malins bokblogg hade en Författarfemma som är som en sån, jag deltog 2013 och 2014 men sen blev det nog inte av följande år om jag minns rätt. En skulle ju kunna göra en Författarboktolva….

        Gilla

Kommentera

