29 saker jag älskar, noveller

Ah, noveller, som jag älskar er! Är medveten om att alla inte är lika förtjusta i denna korta form av berättelse som jag är, men jag tycker att en bra novell ofta slår en bra bok. Även om matchen är mycket jämn, målfoto skulle jag säga!

DSC_0017.JPG
Dear Life av Alice Munro och Sorgesång för Easterly av Petina Gappah

Här är två fina novellsamlingar. Dels en av novelldrottningen Alice Munro och en av Petina Gappah. Den senare består av riktigt bra berättelser från ett land som i alla fall inte jag läst så mycket från tidigare, nämligen Zimbabwe. Gappah porträtterar ett folk som lever under president Mugabes regim. Ett liv som ofta innebär hårt slit och svåra förhållanden, men som också innehåller drömmar och ett hopp om en annorlunda framtid. Ett bra tips till alla som på något sätt läser sig jorden runt, och till alla andra också!

En reaktion på ”29 saker jag älskar, noveller

Lämna en kommentar