Mamma är bara lite trött

Mamma är bara lite trött

Mamma är bara lite trött av Sara Beischer handlar om Minna. Minna fyller snart fyrtio, arbetar som lärare, har två barn och är gift. Hon märker hur hon blir allt tröttare, får allt svårare att varva ned och orka med det hon tar på sig. En dag brister det och hon får diagnosen utmattningssyndrom. Boken är uppdelad i två delar, först följer vi Minna innan diagnosen och sedan får vi följa hennes väg mot tillfrisknande.

Jag har själv ingen personlig erfarenhet av sjukdomen, men kan verkligen sätta mig in i hur det är och jag kan förstå hur vägen mot sjukdomen ser ut. Om jag inte prioriterade ganska hårt i min vardag skulle jag kanske själv sitta där om några år. Om författaren har egna erfarenheter av utmattningssyndrom vet jag inte, men hon beskriver insjuknandet så otroligt bra. Det är verkligen mitt i prick. Och det väcker så mycket känslor. Igenkänning som sagt och ilska. Minna har människor i sin omgivning som framstår som oerhört tanklösa.

Jag kan verkligen rekommendera boken och även inläsningen av Kerstin Andersson.

2 reaktioner på ”Mamma är bara lite trött

    • Samhället svarar jag. Det är knappast uppbyggt att passa alla. Vi förväntas alla springa i ekorrhjulet vare sig vi vill eller inte. Det moderna samhället har många fördelar men också sina baksidor.

      Gillad av 1 person

Lämna en kommentar